Van Perth naar Sydney - Reisverslag uit Perth, Australië van Ramon Isabel - WaarBenJij.nu Van Perth naar Sydney - Reisverslag uit Perth, Australië van Ramon Isabel - WaarBenJij.nu

Van Perth naar Sydney

Door: Ramon

Blijf op de hoogte en volg Ramon

10 Februari 2017 | Australië, Perth

17 januari startten wij onze roadtrip in Perth. Perth wordt de meest afgelegen stad ter wereld genoemd en dat hebben we ervaren. Het duurde zes dagen tot we in de volgende grote stad kwamen. De eerste dag reden we richting Kalgoorlie, maar we haalden het niet in één keer. We zetten de tent maar op naast een tankstation midden in de woestijn. De dag erna reden we naar Kalgoorlie, een soort cowboystadje waar een groot gat in de grond is met de mijn waar het meeste goud ter wereld is gevonden, genaamd de Superpit.

Kalgoorlie was ons afscheid van de bewoonde wereld, want daarachter lag niks meer. Af en toe een tankstation met een stukje ernaast waar je op kan kamperen. We hebben hele mooie gebieden gezien, maar ook veel droge vlakten en lage prikkelstruiken, met rottende kangoeroes langs de weg. We hebben ook over de langste rechte weg ter wereld gereden: 146km zonder één bocht. De wegen eromheen hebben ook nauwelijks bochten. Sommige stukken worden als landingsbaan voor kleine vliegtuigen gebruikt. Na een aantal dagen kwamen we aan bij de Zuid-Australische zee. We gingen van een woestijngebied naar een soort Ierse kust met veel regen. Het weer klaarde al snel op en toen kwamen we in een agrarisch gebied waar dus weer wat leven in de brouwerij was. Overdag was het prachtig en ’s nachts kwamen de gigantische spinnen tevoorschijn.

Na zes dagen rijden kwamen we aan in Port Augusta, een stad tussen de bergen. Het zag er veel belovend uit, maar het was een lelijke en saaie stad met overal afval op de grond. Bij aankomst waren we moe en hebben we alleen even boodschappen gedaan in een wijkje. We boekten voor twee nachten om de volgende dag het centrum van Port Augusta te ontdekken, maar het bleek dat we de dag ervoor voor de boodschappen al in het centrum waren geweest. We waren wel blij dat we eindelijk weer elektriciteit en internet hadden. We hebben twee dagen voor een beeldscherm gehangen.

Daarna reden we naar Adelaide. We zaten in een klein en gezellig hostel, met natuurlijk weer veel Nederlanders. We kwamen aan op 25 januari. De 26e is Autralia Day, een vrije dag voor iedereen met het grootste feest van het jaar. Na aankomst gingen we met mensen van het hostel naar een feest in de stad en de dag erna naar Australia Day in een park. Er waren veel optredens, een parade en vuurwerk. Ondertussen protesteerden een groot aantal Aboriginals en artiesten tegen Australia Day omdat ze het zien als de viering van de dag dat de Engelsen het land van de Aboriginals afpakten.

Na Adelaide reden we richting Melbourne via de Great Ocean Road. Samen met busladingen aan toeristen bezochten we de Twelve Apostles (rotsen in zee) en regenwouden met koala’s in de bomen. Melbourne heeft zulke hoge wolkenkrabbers dat we de stad van 30km afstand konden zien. Het is een indrukwekkende stad om te zien. Het heeft wel iets van New York weg. We bleven er 5 nachten midden in het centrum in een hostel van tien verdiepingen hoog en een nachtclub erin. We hadden leuke kamergenoten en er waren veel activiteiten, dus het was ideaal voor ons.

Tussen Melbourne en Sydney reden we zo’n 1000km door regenwouden waar ik de prachtigste inheemse vogels onder mijn wielen kreeg. Aan het begin was het weer goed, maar toen het eenmaal begon met regen en onweren hield het niet meer op tot we in Sydney aankwamen. We zijn nu vier dagen in Sydney. Heel mooie stad en totaal anders dan Melbourne. Er is veel water midden in de stad met grote bruggen en het bekende Operahuis aan het water. Afgelopen dagen hebben we veel bezocht in de stad, maar de komende dagen doen we even rustig aan. Het is vandaag 40 graden en dit weekend kan het oplopen tot 42 graden. Wij gaan naar Bondi Beach.

Tags: Sydney