9 weken in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Ramon Isabel - WaarBenJij.nu 9 weken in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Ramon Isabel - WaarBenJij.nu

9 weken in Perth

Door: Ramon

Blijf op de hoogte en volg Ramon

14 December 2016 | Australië, Perth

Dit is alweer onze 9e week in Australia. We wonen in een suburb in Perth, aan de westkust van Australië, bij Remco Otten (uit NL) en zijn vrouw Susan (AU) in een huisje in de tuin. We hebben een behoorlijk ruime en luxe kamer en een zwembad in de tuin, dus alles is goed geregeld.

De binnenstad van Perth is heel mooi en ligt aan de Swan River, die uitmondt in de Indische Oceaan. Om de binnenstad liggen zoveel suburbs dat sommigen een eigen weerbericht hebben. We kunnen ruim 2 uur rijden door dezelfde stad. Er wonen hier toch maar 2 miljoen mensen, maar de stad is heel ruim opgezet. Er zijn veel parken en bijna iedereen woont in huizen die wij villa’s zouden noemen. Wij wonen zo’n 7 km van het centrum af, wat heel weinig is, vergeleken met de meeste suburbs.

Toen we hier net kwamen, was het weer nog niet zo mooi, maar de temperatuur hangt nu rond de 30 graden. Binnenkort wordt het volop zomer en gaan we naar de 40 graden. In de eerste weken hadden we geen auto. Het ov is niet zo goed geregeld als in NL, waardoor we niet zover van huis konden en zelfs het centrum relatief ver was. Toen we uiteindelijk een Toyota Camry kochten voor 1200 euro, gingen we er meer op uit. We gingen bijvoorbeeld 5 dagen naar Margaret River (toeristische wijn/surfregio ten zuiden van Perth), waar we via een contact in huis kwamen bij 2 Italianen. Na dit tripje was het tijd om aan het werk te gaan.

Isabel en ik werken nu 5 weken bij een voedselwarenhuis, waar we als magazijnmedewerkers vanaf 5 uur ’s ochtends in een koelruimte en een vriesruime (-20 graden) de vracht klaarzetten voor bedrijven als KFC. We verdienen omgerekend 17,50 euro per uur, maar dat mag ook wel als een kratje bier 28 euro kost. Naast het warenhuis werkte ik als bezorger bij Eagle Boys, een pizzaconcurrent zoals Domino’s. Het werd vorige week overgenomen door de Pizzahut. Maandag belde ik mijn baas met de vraag wanneer ik moest werken, maar hij had de zaak alweer gesloten, maar 5 dagen na de overname. Dat kost me zo’n 15 uur aan salaris per week. Dat terwijl we zo’n 2 uur daarvoor akkoord zijn gegaan met een appartementje in het centrum (voor 5 weken). We gaan er in ieder geval graag wonen, want het heeft een balkon met bbq en we krijgen er een zwembad, fitnessruimte en sauna bij. We verhuizen komend weekend!

Qua Australische dieren: Er zijn veel papegaaien, pelikanen, kaketoes en raven. Even buiten de stad lopen kangoeroes vrij rond. We hadden er al een paar voor de auto. De huntsman spider (grootste ter wereld) is nog niet gespot, maar wordt binnenkort actief door het zomerse weer. De stad heeft mooie stranden waar je goed kunt surfen. West-Australië is wel berucht om de shark attacks. De Indische Oceaan wordt overbevist, waardoor haaien richting de kust trekken en er dagelijks haaien bij de stranden zijn.

Fijne kerst gewenst,

Isabel & Ramon